Dela nyhet
Hockeyfritids inställt from tisdag!
15 nov, 06:08 10 kommentarer
Från och med tisdag nästa vecka tvingas hockeyfritids att ställas in. Detta på grund av ett ett antal incidenter såsom exempelvis att omklädningsrummen inte är grovstädade efteråt samt att materiel såsom däck, mål etc kvarlämnas på isen efter att spelarna lämnat den.
Ovan får en negativ konsekvens för verksamheterna som skall använda omklädningsrummen efteråt men även lagen som skall använda isen då det vid upprepade tillfällen blivit förseningar.
Frågan hur dessa problem eventuellt kan åtgärdas kommer att behandlas på nästa veckas styrelsemöte och fram tills att lösning finns kommer hockeyfritids att vara inställt.
Kommentarer
Niklas Ekberg 15 nov, 06:55
Tråkigt - men bra att ni kan ta tag i problemet nästa vecka. Hoppas på snabb smidig lösning.
Helena Sjögren 15 nov, 13:17
Ja! Instämmer med Niklas. Trist om det ska drabba alla, även de barn som hjälper till, inte startar tjafs och håller ordning i omklädningsrummen.
Andreas Bröll 15 nov, 19:39
Lite input då önskas till styrelsen att ta upp till veckan då kan jag tycka.
Ja, det är trist att några få drar fram grejor och sedan inte lägger tillbaka de. För det kan ju någon annan göra då. Mig veterligen så har inte Boo HC någon medlem med namnet NÅGON. Nu drabbar det alla tyvärr men då man inte kan vara polis och peka ut speciella barn så då blir alla drabbade.
När det sedan gäller tydliga regler så finns det sådana redan och används av de flesta föräldrar och i skolan med.
1. att slänga skräp på golvet eller bara låta det ligga på bänkarna i omklädningsrummen accepteras inte av de allra flesta föräldrar. Men ändock så sker detta så fort ingen vuxen är där och säger till. Så varför tas inte det upp av föräldrar då?
2. Både i skolan och i hemmen så får barnen lära sig att plockar man fram saker så lägger man sedan tillbaka det. Men när man är på fritis då struntar en del i det. Vad hjälper då en regel som vissa barn sedan struntar i bara för att ingen vuxen är där och styr upp det.
3. Inputen om att man ser till att en vuxen finns där och styr upp detta är jättebra. Frågan är bara vart ska man få tag i en vuxen som kan vara där 3 dagar redan från kl 14:00-16:00? Där önskas det då förslag på personer som kan tänka sig det. Pensionärer kan ju det för de har då kanske inget jobb där de behöver sluta tidigare. Arbetslösa finns det ju. Men gör folk detta gratis? Troligtvis inte och vem ska då betala för detta? Idag så står klubben redan för istiderna. Sedan betalar man för de som finns i kafeterian med. Ska klubben nu betala för att få en vuxen där med. Vart ska dessa pengar komma ifrån då? Öka på kostnaden /spelare då? Oavsett om de går på hockeyfritis eller inte. Eller ska man ta betalt per spelare som går på hockeyfritis? Om det ska betalas per spelare som är på hockeyfritis så måste en vuxen föra uppgift på vilka som varit där. Men om det inte bär sig ska då klubben stå för detta då?
Det är en massa frågor som måste lösas som styrelse nu får ta tag i
Andreas Bröll 15 nov, 19:51
Anledningen till att jag skriver detta är att jag har suttit i en styrelse för en hockeyklubb där just sådana frågor har kommit upp och där man testa olika lösningar och hamnade i just detta med att ha en vuxen där som fixade mellis åt barnen samt en vuxen på isen men det bar sig inte för de pengar man fick in täckte inte kostnaden för de 2 extra vuxna som var där mot de som var där då och då. Vissa dagar kunde det vara 30 barn och vissa dagar 5 barn men lika förbaskat så var man tvungen att ha dessa 2 vuxna där.
Så det är enkelt att tycka att det är gnäll från klubben och att de rycker undan mattan för barnen. Men det är klubben som får dåligt rykte hos kommunen och ilskna meddelanden från högre upp i kommunen när det inte grovstädas (vilket är en regel) för omklädningsrummen. Samt att alla lag vet att man plockar bort koner, däck, plockar upp puckarna innan det är dax för vaktis att spola. Så är det på varje träning men inte görs det av alla när de är på hockeyfritis. Ska det behövas en regel för det som är en självklarhet? Som också används hemma av föräldrarna och i skolan.
Resultatet kan bli att sköter man inte detta med grovstädningen så får man inget omklädningsrum.
Andra resultatet är att man från kommunen säger att blir det inte bättre så stänger de ned all verksamhet med hockeyfritis.
Det vill man ju inte riskera därav så har man nu stäng ned hockeyfritis för att på styrelsemötet försöka få fram en lösning.
Så kom med kreativa förslag istället som styrelsen kan ta upp.
Styrelsemötet är på måndag så ni har lite tid på er att ge förslag.
Fredrik Granholm 16 nov, 09:22
Dessa problem som tas upp och som det delas ut oproportionerliga straff för är enkla att lösa med små medel och enkla samtal. Eftersom fritids och omklädningsrumsproblematiken nyligen uppstått som ”stora” problem så har det uppenbarligen fungerat bra tidigare.
När är nästa uttagning till styrelsen? Jag anmäler mig härmed som nominerad till nästa uppsättning.
Helena Sjögren 16 nov, 09:44
Gällande omklädningsrummen. Här kommer ett konkret förslag: Öppna två omklädningsrum och sätt Team15 och äldre i det ena och alla yngre lag i det andra. Då kan vi lättare ge barnen ansvar för ”sitt” omklädningsrum och följa upp när det inte sköts. Vidare kan man införa lagveckor för de åldersgrupperna som är mest representerade så att de barnen ansvarar för att säkerställa bra resultat och att styrelsen inte tvingas hantera denna typ av frågor.
Pierre Bergström 16 nov, 10:12
@FredrikGranholm. Reglerna för hockeyfritids är densamma som de alltid varit sedan det startade upp 2012.
För det första är det laget som har cafeterian som ansvarar för hockeyfritids.
För det andra så skall laget som ansvarar för cafeterian se till att det alltid är minst en vuxen person inne i ishallen under hela hockeyfritids. Om den personen befinner sig på isen, i spelarbåset eller på läktaren är av mindre betydelse men det skall inte vara någon instruerande verksamhet. Den här personen säkerställer också att isen "städas av" i slutet.
För det tredje så är det laget som har cafeterian som ansvarar för att allt i omklädningsrummet går rätt till, att det lämnas grovstädat osv.
Det här har fungerat rätt bra till fram för ett par tre år sedan, en anledning till att det blivit så här bl a att allt fler har valt att ta in extern hjälp för att driva själva cafeterian, men personen som står i cafeterian har aldrig och skall aldrig vara samma person som är ute i ishallen.
Det här handlar också om att något kan hända ute i ishallen och det är också ett skäl till varför en vuxen person skall vara där.
Pierre Bergström 16 nov, 10:17
@Helena Sjögren, ansvaret är redan idag utdelat, det är laget som har cafeterian som ansvarar för hockeyfritids, ingen annan. Hur man inom laget sedan väljer att administrera detta, det är upp till laget. Men en vuxen person skall vara inne i ishallen och det är också lagledningen som ansvarar för att omklädningsrummet lämnas grovstädat. Man kan som lagledning självklart delegera detta till sina spelare, men det är fortfarande de vuxna runt laget som är ansvariga för att så sker.
Det här är som sagt en relativt nu problematik, sannolikt till viss del beroende på att allt färre föräldrar jobbar i cafeterian, men det har i sig inget med hockeyfritids att göra.
Pierre Bergström 16 nov, 10:25
@Andreas Bröll, vi snittar närmare snittar ca 30 spelare per lag av de som har hand om hockeyfritids vilket innebär ca 60 föräldrar kopplade till ett lag. Det är inte alltför många cafeteriaveckor man har så att man som lag får loss ett par stycken vid några tillfällen per säsong borde vara möjligt. Det har iallafall historiskt fungerat. Det bör inte finnas någon anledning kring varför det inte skulle fungera nu.
Helena Sjögren 16 nov, 12:41
Ah! Bra påminnelse @pierre. Det tåls nog att påminnas om cafeterians ansvar till lagen. Jag hade helt missat det (glömt) sen förra svängen med cafeteriaveckor, för fem år sedan.